Tomaž Arih, strokovni sodelavec za upravljanje
April 2024
Tisti, ki so se v postnem času odpovedali čokoladi, so nedvomno že sanjali o velikem čokoladnem velikonočnem jajcu, ko se postni čas konča. Vendar jih je čakalo neprijetno presenečenje, saj so bile sladke velikonočne košarice letos za potrošnike precej dražje. Cena kakava se je po skoraj pol stoletja povzpela na rekordno raven in tako povzročila pravo »čokoflacijo«.
V svetu surovin so zaradi industrializacije Kitajske povsod padali novi rekordi. Ob koncu leta 2023 je bil kakav ena od le štirih glavnih surovin v svetu, s katerimi se je še vedno trgovalo pod najvišjimi vrednostmi iz sedemdesetih letih prejšnjega stoletja, v času prejšnjega surovinskega razcveta. 47 let star rekord je dokončno padel v začetku letošnjega leta, ko je cena kakava na borzi poskočila.
Zakaj tolikšna rast cene
Cena kakava, ki je že v letu 2023 zrasla za več kot 60 odstotkov, je pridobivala tudi letos - od začetka leta se je že več kot podvojila. Glavni razlog za skok je slaba letina zaradi neugodnih vremenski razmer v Zahodni Afriki, ki proizvede večino svetovne ponudbe. Vremenski fenomen El Niño je Gani in Slonokoščeni obali, ki sta največji svetovni proizvajalki kakavovih zrn in proizvedeta dve tretjini celotne ponudbe, najprej prinesel neobičajno močno deževje, ki mu zdaj sledi suho in vroče vreme. Skupaj s pojavom bolezni pridelkov bo to, po poročanju Mednarodne organizacije za kakav, povzročilo 11-odstotno zmanjšanje glavnega pridelka v tej sezoni. To bo že tretje zaporedno leto, v katerem bo porabljenega več kakava, kot je proizvedenega, zaradi česar bodo svetovne zaloge na najnižji ravni po sezoni 2015.
Plačali bomo potrošniki
Dogajanje v Zahodni Afriki bomo kmalu občutili v trgovinah po vsem svetu. Veliki čokoladni podjetji, Nestle, kjer ima dom KitKat, in Mondelez, znan po slavni Milki, sta te stroške že prenesli na potrošnike. Družba Mondelez, podjetje, ki ima sicer 13-odstotni delež na svetovnem trgu čokolade, je priznalo, da so se cene v njenem segmentu čokolade v letu 2023 zvišale do 15 odstotkov, višje cene pa bodo verjetno ključni dejavnik pri izpolnjevanju napovedi o 5-odstotni rasti prihodkov v letu 2024. Na račun višjih cen izdelkov se kuje tudi dobiček – Nestlejeve čiste profitne marže so se z 9,8 odstotka v letu 2022 povečale na 12,1 odstotka v letu 2023. Družba Mondelez je poročala o skoku na 13,8 odstotka leta 2023 z 8,6 odstotka leto poprej.
Čeprav so pričakovanja o dvigu profitnih marž za vlagatelje videti odlično, pa sta obe podjetji v zadnjih četrtletjih poročali o zmanjšanju prodaje čokoladnih izdelkov. Potrošniki se vse bolj odmikajo od plačevanja visokih cen. To potrjuje tudi ameriška nacionalna maloprodajna zveza, ki pričakuje, da se bo poraba za velikonočne praznike letos zmanjšala. Njena najnovejša raziskava kaže, da bodo potrošniki za velikonočne sladkarije predvidoma porabili 24,78 dolarja na osebo. To je manj kot pred letom dni, ko je bilo porabljenih 26,31 dolarja na osebo.
Na ljubitelje sladkarij poleg visokih cen vpliva tudi pojav, imenovan "skrčflacija". Proizvajalci namreč zmanjšujejo velikost čokoladnih izdelkov v upanju na zmanjšanje porabe trenutno dragocenega kakava. Poleg tega so nekateri proizvajalci začeli nadomeščati kakavovo maslo s cenejšim palmovim oljem, ali povečali proizvodnjo nečokoladnih izdelkov.
April 2024
Tisti, ki so se v postnem času odpovedali čokoladi, so nedvomno že sanjali o velikem čokoladnem velikonočnem jajcu, ko se postni čas konča. Vendar jih je čakalo neprijetno presenečenje, saj so bile sladke velikonočne košarice letos za potrošnike precej dražje. Cena kakava se je po skoraj pol stoletja povzpela na rekordno raven in tako povzročila pravo »čokoflacijo«.
V svetu surovin so zaradi industrializacije Kitajske povsod padali novi rekordi. Ob koncu leta 2023 je bil kakav ena od le štirih glavnih surovin v svetu, s katerimi se je še vedno trgovalo pod najvišjimi vrednostmi iz sedemdesetih letih prejšnjega stoletja, v času prejšnjega surovinskega razcveta. 47 let star rekord je dokončno padel v začetku letošnjega leta, ko je cena kakava na borzi poskočila.
Zakaj tolikšna rast cene
Cena kakava, ki je že v letu 2023 zrasla za več kot 60 odstotkov, je pridobivala tudi letos - od začetka leta se je že več kot podvojila. Glavni razlog za skok je slaba letina zaradi neugodnih vremenski razmer v Zahodni Afriki, ki proizvede večino svetovne ponudbe. Vremenski fenomen El Niño je Gani in Slonokoščeni obali, ki sta največji svetovni proizvajalki kakavovih zrn in proizvedeta dve tretjini celotne ponudbe, najprej prinesel neobičajno močno deževje, ki mu zdaj sledi suho in vroče vreme. Skupaj s pojavom bolezni pridelkov bo to, po poročanju Mednarodne organizacije za kakav, povzročilo 11-odstotno zmanjšanje glavnega pridelka v tej sezoni. To bo že tretje zaporedno leto, v katerem bo porabljenega več kakava, kot je proizvedenega, zaradi česar bodo svetovne zaloge na najnižji ravni po sezoni 2015.
Plačali bomo potrošniki
Dogajanje v Zahodni Afriki bomo kmalu občutili v trgovinah po vsem svetu. Veliki čokoladni podjetji, Nestle, kjer ima dom KitKat, in Mondelez, znan po slavni Milki, sta te stroške že prenesli na potrošnike. Družba Mondelez, podjetje, ki ima sicer 13-odstotni delež na svetovnem trgu čokolade, je priznalo, da so se cene v njenem segmentu čokolade v letu 2023 zvišale do 15 odstotkov, višje cene pa bodo verjetno ključni dejavnik pri izpolnjevanju napovedi o 5-odstotni rasti prihodkov v letu 2024. Na račun višjih cen izdelkov se kuje tudi dobiček – Nestlejeve čiste profitne marže so se z 9,8 odstotka v letu 2022 povečale na 12,1 odstotka v letu 2023. Družba Mondelez je poročala o skoku na 13,8 odstotka leta 2023 z 8,6 odstotka leto poprej.
Čeprav so pričakovanja o dvigu profitnih marž za vlagatelje videti odlično, pa sta obe podjetji v zadnjih četrtletjih poročali o zmanjšanju prodaje čokoladnih izdelkov. Potrošniki se vse bolj odmikajo od plačevanja visokih cen. To potrjuje tudi ameriška nacionalna maloprodajna zveza, ki pričakuje, da se bo poraba za velikonočne praznike letos zmanjšala. Njena najnovejša raziskava kaže, da bodo potrošniki za velikonočne sladkarije predvidoma porabili 24,78 dolarja na osebo. To je manj kot pred letom dni, ko je bilo porabljenih 26,31 dolarja na osebo.
Na ljubitelje sladkarij poleg visokih cen vpliva tudi pojav, imenovan "skrčflacija". Proizvajalci namreč zmanjšujejo velikost čokoladnih izdelkov v upanju na zmanjšanje porabe trenutno dragocenega kakava. Poleg tega so nekateri proizvajalci začeli nadomeščati kakavovo maslo s cenejšim palmovim oljem, ali povečali proizvodnjo nečokoladnih izdelkov.