Tomaž Arih, strokovni sodelavec za upravljanje, Sava Infond, družba za upravljanje, d.o.o.
Oktober 2024
Avtomobilska industrija v Evropski uniji je na zgodovinski prelomnici. Elektrifikacija, strožje okoljske regulative in motnje v dobavnih verigah preoblikujejo celoten sektor. Potem ko so na cestah nekoč prevladovali dizelski motorji, prihodnost pripada električnim vozilom in trajnostni mobilnosti. Evropa se tako na eni strani sooča z vse večjo konkurenco iz Kitajske, ki hitro povečuje svoj delež na trgu električnih avtomobilov, na drugi strani pa v ZDA že razvijajo avtomobile, ki vozijo sami.
Bo Evropa uspela ohraniti svoj položaj globalnega liderja v avtomobilski proizvodnji, ali bo zamudila vlak prihodnosti?
Na avtomobilski sektor EU vpliva več ekonomskih dejavnikov, kot so počasna gospodarska rast, visoki stroški energije, motnje v ključnih dobavnih verigah, geopolitična tveganja in industrijske politike drugih držav, kot so obsežni vladni posegi na Kitajskem. V zadnjih mesecih so v avtomobilski in baterijski proizvodnji v EU napovedali odpuščanja in zapiranja tovarn, tudi zaradi skrbi, da se povpraševanje po električnih vozilih v EU zmanjšuje. Podatki, objavljeni septembra 2024, kažejo, da se je registracija novih avtomobilov v EU precej zmanjšala (-18,3 odstotka) v primerjavi z lanskim letom. Še posebno so upadale registracije električnih avtomobilov, ki so padle za skoraj 44 odstotkov v primerjavi z letom poprej.
Višji stroški proizvodnje
Tudi poročilo Maria Draghija, nekdanjega prvega moža evropske centralne banke, je opozorilo, da avtomobilska industrija v Evropski uniji trpi zaradi višjih stroškov proizvodnje – proizvodnja vozil je v EU približno 30 odstotkov dražja kot na Kitajskem, odvisna od dobavnih verig in zaostaja na tehnološkem področju. Prav slednje postaja Ahilova peta evropske avtomobilske industrije. Večina evropskih podjetij še vedno zaostaja pri inovacijah na področju električnih vozil. Uveljavljena evropska podjetja, kot so VW, BMW in Audi, imajo težave pri izdelavi dobičkonosnih in cenovno dostopnih električnih vozil predvsem zaradi visokih stroškov baterij. Le eno izmed 15 najboljših električnih vozil na svetu je narejeno v EU.
Medtem je Kitajska po levi in desni prehitela Evropo in ZDA ter postala center proizvodnje električnih vozil. Kitajska podjetja so poleg tega, da postajajo vse bolj konkurenčna in izvažajo več na nove trge, tudi središče proizvodnje za mednarodna podjetja. Kitajski izvoz avtomobilov je leta 2021 presegel izvoz Južne Koreje, leta 2022 pa izvoz Nemčije, kar je posledica presežka zmogljivosti na domačem trgu. So glavni vir uvoza avtomobilov v EU, pri čemer se je uvoz v EU iz Kitajske med letoma 2022 in 2023 povečal za skoraj 40 odstotkov. Za povrh prevladujejo v proizvodnji skoraj vseh surovin in komponent (baterije, čipi), potrebnih za izdelavo električnih vozil.
Krize pogosto rojevajo inovacije
Ne pozabimo, da so krize pogosto trenutki, ko se rodijo največje inovacije. Evropska avtomobilska industrija je skozi zgodovino že večkrat dokazala, da zna izkoristiti priložnosti v težkih časih. Kot je prehod z ročne na strojno proizvodnjo pred več kot stoletjem spremenil svet mobilnosti, bo tudi sedanja prelomnica oblikovala novo dobo prevoznih sredstev. Čeprav je danes videti, da so izzivi veliki, se bo na dolgi rok pokazalo, da je prihodnost avtomobilske industrije v EU svetla – z električnimi vozili, napredno tehnologijo in trajnostnimi rešitvami. Kot pravi znani rek: »Tema je največja tik pred svitom.«
Oktober 2024
Avtomobilska industrija v Evropski uniji je na zgodovinski prelomnici. Elektrifikacija, strožje okoljske regulative in motnje v dobavnih verigah preoblikujejo celoten sektor. Potem ko so na cestah nekoč prevladovali dizelski motorji, prihodnost pripada električnim vozilom in trajnostni mobilnosti. Evropa se tako na eni strani sooča z vse večjo konkurenco iz Kitajske, ki hitro povečuje svoj delež na trgu električnih avtomobilov, na drugi strani pa v ZDA že razvijajo avtomobile, ki vozijo sami.
Bo Evropa uspela ohraniti svoj položaj globalnega liderja v avtomobilski proizvodnji, ali bo zamudila vlak prihodnosti?
Na avtomobilski sektor EU vpliva več ekonomskih dejavnikov, kot so počasna gospodarska rast, visoki stroški energije, motnje v ključnih dobavnih verigah, geopolitična tveganja in industrijske politike drugih držav, kot so obsežni vladni posegi na Kitajskem. V zadnjih mesecih so v avtomobilski in baterijski proizvodnji v EU napovedali odpuščanja in zapiranja tovarn, tudi zaradi skrbi, da se povpraševanje po električnih vozilih v EU zmanjšuje. Podatki, objavljeni septembra 2024, kažejo, da se je registracija novih avtomobilov v EU precej zmanjšala (-18,3 odstotka) v primerjavi z lanskim letom. Še posebno so upadale registracije električnih avtomobilov, ki so padle za skoraj 44 odstotkov v primerjavi z letom poprej.
Višji stroški proizvodnje
Tudi poročilo Maria Draghija, nekdanjega prvega moža evropske centralne banke, je opozorilo, da avtomobilska industrija v Evropski uniji trpi zaradi višjih stroškov proizvodnje – proizvodnja vozil je v EU približno 30 odstotkov dražja kot na Kitajskem, odvisna od dobavnih verig in zaostaja na tehnološkem področju. Prav slednje postaja Ahilova peta evropske avtomobilske industrije. Večina evropskih podjetij še vedno zaostaja pri inovacijah na področju električnih vozil. Uveljavljena evropska podjetja, kot so VW, BMW in Audi, imajo težave pri izdelavi dobičkonosnih in cenovno dostopnih električnih vozil predvsem zaradi visokih stroškov baterij. Le eno izmed 15 najboljših električnih vozil na svetu je narejeno v EU.
Medtem je Kitajska po levi in desni prehitela Evropo in ZDA ter postala center proizvodnje električnih vozil. Kitajska podjetja so poleg tega, da postajajo vse bolj konkurenčna in izvažajo več na nove trge, tudi središče proizvodnje za mednarodna podjetja. Kitajski izvoz avtomobilov je leta 2021 presegel izvoz Južne Koreje, leta 2022 pa izvoz Nemčije, kar je posledica presežka zmogljivosti na domačem trgu. So glavni vir uvoza avtomobilov v EU, pri čemer se je uvoz v EU iz Kitajske med letoma 2022 in 2023 povečal za skoraj 40 odstotkov. Za povrh prevladujejo v proizvodnji skoraj vseh surovin in komponent (baterije, čipi), potrebnih za izdelavo električnih vozil.
Krize pogosto rojevajo inovacije
Ne pozabimo, da so krize pogosto trenutki, ko se rodijo največje inovacije. Evropska avtomobilska industrija je skozi zgodovino že večkrat dokazala, da zna izkoristiti priložnosti v težkih časih. Kot je prehod z ročne na strojno proizvodnjo pred več kot stoletjem spremenil svet mobilnosti, bo tudi sedanja prelomnica oblikovala novo dobo prevoznih sredstev. Čeprav je danes videti, da so izzivi veliki, se bo na dolgi rok pokazalo, da je prihodnost avtomobilske industrije v EU svetla – z električnimi vozili, napredno tehnologijo in trajnostnimi rešitvami. Kot pravi znani rek: »Tema je največja tik pred svitom.«