Aleš Grbić, višji specialist za upravljanje
Avgust 2024
RTX je letalsko in obrambno industrijsko podjetje, ki je nastalo leta 2020 z združitvijo United Technologies in Raytheonom. Posluje v treh segmentih, in sicer Collins Aerospace - raznolik dobavitelj letalske industrije, Pratt&Whitney - proizvajalec letalskih motorjev ter Raytheon, ki je glavni obrambni ponudnik. Raytheonov portfelj obsega kombinacijo raket, raketnih obrambnih sistemov, senzorjev, strojne opreme in komunikacijske tehnologije. RTX povezujejo močne franšize v komercialni letalski industriji in obrambnih pogodbah. Za RTX je tudi značilno, da je edinstven zaradi svoje relativno enakomerne delitve med prihodki iz komercialnega in obrambnega sektorja, kar pa ne velja za njihove konkurente.
V komercialni letalski industriji je Collins eden največjih dobaviteljev letalskih komponent in sistemov. Njegova velikost mu daje pogajalsko moč pri proizvajalcih letal, saj zagotavlja številne sisteme in lahko selektivno ponuja kritične komponente. Na drugi strani je Pratt&Whitney na začetku dolgotrajnega povečevanja proizvodnje in dostave tisočih motorjev iz družine PW1000 z zobniškim turbo ventilatorjem (GTF), ki poganjajo nekatere priljubljene letalske modele Airbus A320neo in vse modele A220.
Poslovni model »rezila in britvice«
Zaradi dolge življenjske dobe in potrebe po ponovnih remontih so motorji ter nekaterimi posli s komponentami letal podjetja Collins primerno vključeni v tako imenovani poslovni model »rezila in britvice«. Pod »rezila« se razume prvotna prodaja opreme (včasih z nizkimi maržami ali brez njih), »britvice« pa ponavljajoči se prihodki od servisiranja in delov (vključno z lopaticami turbine), pogosto z visokimi maržami.
Pratt nadaljuje servisiranje starejših motorjev V2500, ki poganjajo airbusove modele A320. Dolgoročno bodo razmere zelo ugodne za motorje z zobniškimi turbo ventilatorji, saj trenutne razmere na trgu ozkotrupnih letal kažejo na to, da bo družina A320 prevladujoča v tej generaciji teh tipov letal.
Konkurenčne prednosti
V segmentu obrambe Raytheon ponuja svoj portfelj skoraj izključno vladnim agencijam. Trenutno je najbolj verjeten scenarij, da se bodo vlade osredotočale na modernizacijo svojih obrambnih zmogljivosti, kar bo pomenilo dodatno povpraševanje po Raytheonovem portfelju. Argument za to je povišano geopolitično tveganje. Kljub zahtevnemu stanju v svetovnem gospodarstvu, zaostankov pri dobavi produktov iz segmenta obrambe zaradi povišanega povpraševanja, lahko tudi naprej pričakujemo nadaljevanje stabilnega povpraševanja po njihovih produktih.
Viri izrazitih konkurenčnih prednosti za vsakega izmed segmentov so neopredmetena osnovna sredstva, ki so predvsem inženirska znanja (stroški razvoja), potrebna za vstop na trg, kar ustvarja zelo visoko oviro za vstop novim konkurentom. Za obstoječe stranke pa pomeni, da so skoraj neskončno vezane na obstoječe dobavitelje. Prekinitev razmerja bi za stranke pomenila izredno visoke stroške zamenjave, ki izvirajo iz poslovnega modela njihovega razvijalca in ponudnika letalskih motorjev Pratt&Whitney. Treba je vedeti, da je planirana doba vgrajevanja določenih komponent v tej industriji zelo dolga, saj življenjski cikel produkta traja več desetletij, in to v vseh segmentih. Visoki stroški zamenjave izhajajo iz pomembnosti samega produkta in iz pomanjkanja ustreznih alternativ dobave.
Avgust 2024
RTX je letalsko in obrambno industrijsko podjetje, ki je nastalo leta 2020 z združitvijo United Technologies in Raytheonom. Posluje v treh segmentih, in sicer Collins Aerospace - raznolik dobavitelj letalske industrije, Pratt&Whitney - proizvajalec letalskih motorjev ter Raytheon, ki je glavni obrambni ponudnik. Raytheonov portfelj obsega kombinacijo raket, raketnih obrambnih sistemov, senzorjev, strojne opreme in komunikacijske tehnologije. RTX povezujejo močne franšize v komercialni letalski industriji in obrambnih pogodbah. Za RTX je tudi značilno, da je edinstven zaradi svoje relativno enakomerne delitve med prihodki iz komercialnega in obrambnega sektorja, kar pa ne velja za njihove konkurente.
V komercialni letalski industriji je Collins eden največjih dobaviteljev letalskih komponent in sistemov. Njegova velikost mu daje pogajalsko moč pri proizvajalcih letal, saj zagotavlja številne sisteme in lahko selektivno ponuja kritične komponente. Na drugi strani je Pratt&Whitney na začetku dolgotrajnega povečevanja proizvodnje in dostave tisočih motorjev iz družine PW1000 z zobniškim turbo ventilatorjem (GTF), ki poganjajo nekatere priljubljene letalske modele Airbus A320neo in vse modele A220.
Poslovni model »rezila in britvice«
Zaradi dolge življenjske dobe in potrebe po ponovnih remontih so motorji ter nekaterimi posli s komponentami letal podjetja Collins primerno vključeni v tako imenovani poslovni model »rezila in britvice«. Pod »rezila« se razume prvotna prodaja opreme (včasih z nizkimi maržami ali brez njih), »britvice« pa ponavljajoči se prihodki od servisiranja in delov (vključno z lopaticami turbine), pogosto z visokimi maržami.
Pratt nadaljuje servisiranje starejših motorjev V2500, ki poganjajo airbusove modele A320. Dolgoročno bodo razmere zelo ugodne za motorje z zobniškimi turbo ventilatorji, saj trenutne razmere na trgu ozkotrupnih letal kažejo na to, da bo družina A320 prevladujoča v tej generaciji teh tipov letal.
Konkurenčne prednosti
V segmentu obrambe Raytheon ponuja svoj portfelj skoraj izključno vladnim agencijam. Trenutno je najbolj verjeten scenarij, da se bodo vlade osredotočale na modernizacijo svojih obrambnih zmogljivosti, kar bo pomenilo dodatno povpraševanje po Raytheonovem portfelju. Argument za to je povišano geopolitično tveganje. Kljub zahtevnemu stanju v svetovnem gospodarstvu, zaostankov pri dobavi produktov iz segmenta obrambe zaradi povišanega povpraševanja, lahko tudi naprej pričakujemo nadaljevanje stabilnega povpraševanja po njihovih produktih.
Viri izrazitih konkurenčnih prednosti za vsakega izmed segmentov so neopredmetena osnovna sredstva, ki so predvsem inženirska znanja (stroški razvoja), potrebna za vstop na trg, kar ustvarja zelo visoko oviro za vstop novim konkurentom. Za obstoječe stranke pa pomeni, da so skoraj neskončno vezane na obstoječe dobavitelje. Prekinitev razmerja bi za stranke pomenila izredno visoke stroške zamenjave, ki izvirajo iz poslovnega modela njihovega razvijalca in ponudnika letalskih motorjev Pratt&Whitney. Treba je vedeti, da je planirana doba vgrajevanja določenih komponent v tej industriji zelo dolga, saj življenjski cikel produkta traja več desetletij, in to v vseh segmentih. Visoki stroški zamenjave izhajajo iz pomembnosti samega produkta in iz pomanjkanja ustreznih alternativ dobave.