- lažna elektronska sporočila in sporočila prek socialnih omrežij, v katerih se storilci predstavljajo kot člani dobrodelnih organizacij in vas naprošajo za donacije;
- lažno trgovanje prek spleta, kjer goljufi z lažno ustvarjenimi spletnimi stranmi, objavami na spletnih socialnih omrežjih ali s posredovanjem elektronskih sporočil ponujajo zaščitno opremo (maske za obraz, kirurške maske, razkužila za roke, zdravila ipd.). Običajno goljufi želijo, da plačilo kupnine opravite vnaprej, blaga pa v nadaljevanju ne dostavijo;
- telefonske prevare, v sklopu katerih storilci po telefonu kličejo starejše občane pod pretvezo, da jih kliče sorodnik (npr. vnuk), ki je trenutno v bolnišnici zaradi zdravljenja okužbe s koronavirusom. Od vas zahtevajo, da nujno izvedete plačilo stroškov zdravljenja in drugih storitev;
- ribarjenje (t. i. fishing), kjer vas storilci prek elektronskih sporočil pod pretvezo, da je pošiljatelj Svetovna zdravstvena organizacija (WHO) ali druga obstoječa organizacija, pozivajo da odprete povezave ali spletne strani na temo koronavirusa, s čimer širijo zlonamerno programsko opremo, od uporabnikov pa zahtevajo vpis različnih podatkov, kot so uporabniškega imena in gesla, številke plačilnih kartic, bančnih računov ipd.
Želimo, da je vaše poslovanje varno, zato svetujemo, da:
- na prejeto pošto, ki je po vsebini podobna zgoraj opisanim, ne odgovarjate,
- ne odpirate morebitnih datotek, ki so v priponkah,
- bodite pozorni, ali se v naslovni vrstici spletnega prodajnega mesta izpiše https (primer: https://naslov.com/), kar dokazuje, da gre za varno povezavo,
- preverite spletno prodajno mesto oz. trgovca (za kakšno podjetje gre, kje se nahaja, kakšen je naslov podjetja …),
- ne klikate na podane povezave,
- ne nakazujete denarja,
- ne posredujete svojih osebnih ali katerih koli drugih podatkov (npr. podatkov plačilnih kartic, bančnih računov),
- prejeto spletno pošto, ki ni bila posredovana iz uradnih virov, ne širite naprej in jo dodate na t. i. listo nezaželene pošte oziroma jo blokirate.
Nasveti za varno poslovanje podjetnikov
V Oddelku za preprečevanje prevar smo zaznali tudi povečanje vdorov v elektronsko pošto podjetij, zato vas pozivamo, da ste še posebej previdni pri nakazovanju večjih zneskov v tujino in predvsem na račune, ki vam pri dosedanjem poslovanju še niso poznani.
Vdor v sistem e-pošte podjetja je prevara, pri kateri prevarant na fakturi spremeni številko transakcijskega računa za plačilo blaga. Resničen prodajalec izdelka/storitve zaradi tega ne dobi vaših nakazanih sredstev.
Kako poteka taka prevara?
- Prevarant vdre v sistem elektronske pošte (vaš ali vašega poslovnega partnerja) z namenom, da spremlja komunikacijo med vami in vašim poslovnim partnerjem.
- V primernem trenutku, ko se izvaja plačilo blaga ali storitev, se vmešajo v komunikacijo in na fakturah spremenijo številko transakcijskega računa, na katerega se izvede plačilo.
- Plačilo se tako izvede na nek račun denarne mule, ki denar takoj dvigne in po drugem kanalu posreduje naprej. Sled za denarjem se pri tem zelo hitro izgubi. Tako vaš poslovni partner ne prejme nakazila.
- Bodite pozorni in preverite, da se številka transakcijskega računa ujema z državo prodajalca. Prvi dve črki računa predstavljata mednarodno kratico za državo (tako se slovenski računi pričnejo s SI).
- V primeru, da vam poslovni partner iz tujine po elektronski pošti zaradi kakršnegakoli razloga sporoči novo številko bančnega računa, le-to vedno preverite prek telefona, telefaksa ali osebno.
Če mislite, da ste žrtev prevare, smo vam na voljo in pomagali vam bomo po najboljših močeh.
Za vas smo dosegljivi:
- v klicnem centru Nove KBM: 080 17 70, vsak delovnik med 8. in 19. uro,
- na e-naslovu: prevare@nkbm.si ali info@nkbm.si.
Lahko se obrnete tudi neposredno na policijo, ki v trenutnih razmerah predlaga, da oddate telefonsko ali elektronsko prijavo in se tako za zaščito lastnega zdravja izognete obisku policijske enote.
Povzeto po spletni strani Slovenske policije in Združenja bank Slovenije